SpeedShift är en smart växellådslösning med dubbla hydrostatmotorer, där skotaren automatiskt växlar upp när föraren ökar hastigheten. Det gör att maskinen steglöst kan accelerera inom fulla hastighetsregistret utan att föraren behöver göra något. På så sätt kan motorn ligga på ett optimalt varvtal under största delen av arbetet, vilket sparar bränsle och ger en tyst och skön arbetsmiljö.

Den automatiska växlingen gör det möjligt att öka transporthastigheten där terrängen tillåter det. Det kan exempelvis vara på fina basvägar i kuperad terräng där det bitvis är möjligt att köra fortare. Ju längre skotningsvägarna är, desto större är nyttan med SpeedShift.

Det som skiljer SpeedShift från en standardväxellåda är den automatiska växlingen. En maskin med vanlig växellåda kan köras upp till ca 7 km/h på lågväxeln, för att köra fortare än så måste föraren stanna och lägga i högväxeln. Eftersom växlandet tar tid från det produktiva skotningsarbetet är det vanligt att föraren i stället kör den maximala hastigheten på lågväxeln – något som innebär höga varvtal och därmed högre bränsleförbrukning.

SpeedShift-teknologin fungerar så att växellådan har två motorer och därmed två driftlägen. Motor M1 och M2 används tillsammans när höga dragkrafter krävs men maskinen har låg körhastighet. När körhastigheten ökas till över 6 km/h sker en automatisk växling där M2 kopplas bort från drivlinan. M2 är då helt bortkopplad från hydraulsystemet, vilket innebär minskade energiförluster och därmed lägre bränsleförbrukning.

Föraren kan anpassa drivlinans egenskaper efter behov genom fyra körlägen, dessa väljs på knappar på paletten. I arbetslägena används gaspedalen som körpedal och varvtalet ökar inte med gaspedalen. I transportläget används istället gaspedalen för att kontrollera varvtalet på dieselmotorn.

Optionen blir tillgänglig på den svenska marknaden för skotarna 855 och 895 under 2017.