Touren börjar i Hässleholm vecka 39, med stor invigning av Komatsu Forests nya verkstad och pågår sedan under 10 veckor. Då åker företaget land och rike runt för att visa upp sina maskiner och tjänster. Varje stopp är hela tre dagar och det bjuds på maskinvisning, provkörning, kundkväll, tips om hur kunden kan optimera sin maskin samt fina erbjudanden.

– Det här är en satsning från vår sida. Att kunna göra stoppen så långa som tre dagar, det ökar vår tillgänglighet på varje ort. Det är unikt att vi under våren bjöd hem våra kunder till oss, under Komatsu Days, och nu under hösten åker vi ut i Sverige och besöker kunderna. För att blir nummer ett inom skogsindustrin i Sverige är det här ett måste, säger Peter Hasselryd, försäljningschef Sverige.

En fördel är att det kommer finnas metodinstruktörer på plats under demotouren. Komatsu Forest har tre metodinstruktörer och deras uppdrag är att hjälpa kunderna med tips på hur de kan tänka för att effektivisera sin körning. Instruktörerna kan också skräddarsy en utbildning som hjälper kunden att optimera sin maskinanvändning. Genom att göra rätt maskininställningar och planera körningen går det att få en mer kostnadseffektiv och lönsam verksamhet.

– Det här är något alla förare och entreprenörer kan ha nytta av och vi hoppas att kunderna som besöker oss får med sig användbara tips som de kan testa i sina egna verksamheter, säger Annelie Persson, marknadskommunikationschef.