Bekväma nyheter för alla skotarförare – nu kommer nästa generation av Komatsu Comfort Ride
Pressmeddelande
september 21, 2021
En skotarförare tillbringar många timmar varje dag sittandes i hytten och därför är en skön och bekväm arbetsmiljö oerhört viktig. Terrängen i skogen är ofta ojämn och föraren utsätts för både vibrationer och stötar. Dessa kan trötta ut och göra det svårt att hålla produktionen på en jämn och hög nivå – på lång sikt kan de dessutom vara skadliga för kroppen. Nu introducerar Komatsu Forest nästa generation av Komatsu Comfort Ride, med flera bekväma nyheter.
Redan 2013 lanserade Komatsu Forest skotaroptionen Komatsu Comfort Ride, en hydraulisk hyttfjädring som med sin 4-punktsdesign effektivt dämpar stötar och vibrationer. ”Comfort Ride blev snabbt en av de mest uppskattade optionerna till en Komatsu-skotare och nu är det dags att introducera nästa generation av Comfort Ride, med flera efterlängtade egenskaper,” säger Daniel Grabbe, Produktchef Komatsu Forest.
En efterfrågad nyhet är möjligheten att justera hyttfjädringens styvhet i sidled, något som gör förarkomforten bättre. Funktionen är designad för att anpassa sig efter maskinens hastighet för att göra körningen så bekväm som möjligt oavsett om föraren krypkör över ett hinder i terrängen eller kör med tomt lass från avlägget till nästa virkeshög. Rent praktiskt så följer fjädringens styvhet en ställbar kurva där den ökar i takt med att maskinens hastighet ökar, allt för att uppnå maximal komfort. ”Eftersom varje förare har egna preferenser för hur styv hyttfjädringen ska vara i olika situationer så går kurvan att justera individuellt och varje förares inställning sparas automatiskt i MaxiXT,” förklarar Grabbe. Föraren kan också enkelt justera styvheten under körningen om det behövs, för att anpassa maskinen efter olika markförhållanden. Justeringen av fjädringens styvhet görs med en knapptryckning på handkontrollen.
Att som förare sitta så upprätt som möjligt är en viktig del av en bekväm arbetsmiljö. Med nya Comfort Ride nivelleras hytten i sidled, i upp till 6 graders lutning, när maskinen står stilla eller kör i låga hastigheter. Det gör att föraren får en mer bekväm arbetsställning under kranarbetet – som utgör en betydande del av en skotarförares vardag. När maskinen kör i högre hastigheter prioriteras i stället lång fjädringsväg, för att bättre hantera ojämnheter i terrängen.
Vid avlastning är det en fördel att se lastutrymmet så bra som möjligt. I nya Comfort Ride finns ett avlastningsläge som hissar upp hytten till högsta möjliga position. Det gör att föraren får en god överblick över lastutrymmet och avlägget. Vid låg hastighet är det möjligt att förflytta maskinen med hytten i fortsatt upphöjd position, till exempel när föraren gör en förflyttning på avläggsplatsen. Ökar hastigheten så sänks däremot hytten automatiskt till standardläget igen.
Förutom dessa nyheter så har förstås Komatsu Comfort Ride kvar samma uppskattade egenskaper som tidigare. Den hydrauliska hyttfjädringen dämpar vibrationer från banden och ojämnheter i terrängen så att föraren åker mjukt och bekvämt, på samma sätt dämpas eventuella stötar från krankörningen. ”Med Komatsu Comfort Ride får skotarföraren inte enbart en riktigt bekväm körupplevelse utan även en arbetsmiljö som är mer skonsam mot kroppen samtidigt som minskningen av vibrationer och stötar gör att föraren blir piggare och orkar hålla fokus längre,” avslutar Grabbe.
En efterfrågad nyhet är möjligheten att justera hyttfjädringens styvhet i sidled, något som gör förarkomforten bättre. Funktionen är designad för att anpassa sig efter maskinens hastighet för att göra körningen så bekväm som möjligt oavsett om föraren krypkör över ett hinder i terrängen eller kör med tomt lass från avlägget till nästa virkeshög. Rent praktiskt så följer fjädringens styvhet en ställbar kurva där den ökar i takt med att maskinens hastighet ökar, allt för att uppnå maximal komfort. ”Eftersom varje förare har egna preferenser för hur styv hyttfjädringen ska vara i olika situationer så går kurvan att justera individuellt och varje förares inställning sparas automatiskt i MaxiXT,” förklarar Grabbe. Föraren kan också enkelt justera styvheten under körningen om det behövs, för att anpassa maskinen efter olika markförhållanden. Justeringen av fjädringens styvhet görs med en knapptryckning på handkontrollen.
Att som förare sitta så upprätt som möjligt är en viktig del av en bekväm arbetsmiljö. Med nya Comfort Ride nivelleras hytten i sidled, i upp till 6 graders lutning, när maskinen står stilla eller kör i låga hastigheter. Det gör att föraren får en mer bekväm arbetsställning under kranarbetet – som utgör en betydande del av en skotarförares vardag. När maskinen kör i högre hastigheter prioriteras i stället lång fjädringsväg, för att bättre hantera ojämnheter i terrängen.
Vid avlastning är det en fördel att se lastutrymmet så bra som möjligt. I nya Comfort Ride finns ett avlastningsläge som hissar upp hytten till högsta möjliga position. Det gör att föraren får en god överblick över lastutrymmet och avlägget. Vid låg hastighet är det möjligt att förflytta maskinen med hytten i fortsatt upphöjd position, till exempel när föraren gör en förflyttning på avläggsplatsen. Ökar hastigheten så sänks däremot hytten automatiskt till standardläget igen.
Förutom dessa nyheter så har förstås Komatsu Comfort Ride kvar samma uppskattade egenskaper som tidigare. Den hydrauliska hyttfjädringen dämpar vibrationer från banden och ojämnheter i terrängen så att föraren åker mjukt och bekvämt, på samma sätt dämpas eventuella stötar från krankörningen. ”Med Komatsu Comfort Ride får skotarföraren inte enbart en riktigt bekväm körupplevelse utan även en arbetsmiljö som är mer skonsam mot kroppen samtidigt som minskningen av vibrationer och stötar gör att föraren blir piggare och orkar hålla fokus längre,” avslutar Grabbe.