För att hitta sanningen om varför Hässleholms verkstad erbjuder en service i världsklass bör vi titta på helheten. En stadig och välutvecklad grund finns i företaget:
- Jag skulle säga att Komatsu Forest i Sverige erbjuder ett serviceerbjudande av absolut världsklass. Vi har en stor organisation som jobbar både bakom kulisserna och nära våra kunder. Vi har unika aspekter som du inte hittar hos någon annan – ett välutvecklat distributionsnätverk, reservdelsjour till 22 och ett reservdelssamarbete mellan alla våra anläggningar, säger Staffan Karlsson, kundansvarig i Hässleholm.
Så, hur får ni det att snurra på så bra i Hässleholm?
- Det är många bitar som spelar in. Självklart blev vår flytt ett lyft – vi är lättillgängliga, har fina och smarta lokaler, en bra butik och så vidare. Vi har också anställt en väldigt duktig kille på reservdelar. Men det viktigaste är ändå vårt teamwork och det arbetssätt vi fått fram. Vi är sammansvetsade, jobbar smart och gör allting med kunden i centrum.
Ni har även ett bra samarbete med närliggande verkstäder?
- Ja, vi både lär av varandra och hjälper varandra. Vi jobbar som i samma moln och hjälper varandra att hjälpa kunden. Det innebär exempelvis att vi ser vilka delar som ligger i lager i alla våra andra verkstäder.
Att sälja en maskin handlar inte bara om att sälja en maskin. Återigen är helheten det viktiga – att ta hand om kunden under hela maskinens livslängd. Joakim Danielsson, säljare i området, anser att servicen är ett viktigt argument för honom och tvekar inte på att lyfta fram sina närliggande verkstäder:
- Servicen är jätteviktig när jag säljer en maskin. Att vi är snabbt ute, att vi har tillgång till reservdelar och att allt flyter på bra. Hässleholm har hittat väldigt rätt, det måste jag säga. Sammantaget är det en positiv känsla i mina närliggande verkstäder, för mig och hela företaget är det jätteviktigt.
Ulf Nordström som är eftermarknadschef i Sverige är nöjd över att den långsiktiga satsningen ger goda resultat.
- Det är såklart väldigt roligt att se utvecklingen i Hässleholm. Vår långsiktiga strategi går i stora drag ut på att ha smarta och effektiva anläggningar som underlättar kundens vardag. Men vi är inte nöjda utan jobbar hela tiden för att allt ska bli ännu bättre på alla våra verkstäder.
Hässleholms verkstad har lagt pusselbitarna på plats
Nyhet
oktober 25, 2018
HÄSSLEHOLM. 2016: en mindre verkstad i stadskärnan. Svårtillgänglig och trånga gator. 2018: en ny- och ändamålsbyggd verkstad utanför staden. Lättillgänglig från alla väderstreck. Det är två år sedan inflyttningsfest och två år att lägga alla stora pusselbitar på plats – och som gänget i Hässleholm har löst det.