XT-konceptet innebär att maskinen anpassas för att klara även de tuffaste förhållandena, men optionen ser lite olika ut beroende på modell.
För Komatsu 855 innebär XT-tillvalet att maskinen utrustas med en kraftigare boggi med navreduktioner. Navreduktionerna är en stor fördel vid arbete i besvärliga förhållanden, så som brant, snöig eller blöt terräng, eftersom de ökar boggins livslängd och därmed maskinens tillförlitlighet.
En annan skillnad är att XT-tillvalet även ökar maskinens dragkraft från 187 kN till 200 kN. Med XT-tillvalet får alltså den redan kraftfulla Komatsu 855 extra uthållighet, dragkraft och styrka, som gör den ytterst lämpad för arbete i besvärliga förhållanden.
Komatsu 875 med XT-tillvalet är framtagen för den som behöver extra mycket dragkraft, den höjs från 214 kN till cirka 240 kN. Det här är främst ett tillval för den som prioriterar dragkraft framför hastighet, till exempel där maskinen ofta ska köras i brant terräng.
Komatsu 895 med XT-tillvalet lanserades år 2020 och är uppskattad både vid arbete i brant terräng och för markberedningsmaskiner. Med tillvalet ökar dragkraften från 262 kN till 307 kN och dessutom kan maskinen nå hastigheten 10 km/h på första växeln.
Extra uthållighet och styrka i tuffa förhållanden
Nyhet
mars 20, 2024
En stark transmission med hög dragkraft är en förutsättning för att kunna skota virke i besvärliga förhållanden. Komatsu skotare har båda delarna, men ibland är terrängen så tuff att det krävs något extra. Därför erbjuds tillvalet XT – en transmission som ger både styrka och uthållighet. Den finns sedan tidigare för 855 och 895, men nu kommer den även till Komatsu 875 och är därmed tillgänglig för alla våra 6-cylindriga skotarmodeller.