– Fler och fler vill ha ytterst noggrann uppföljning av den totala kostnaden för en maskin är och vad det är som påverkar kostnaderna och intäkterna. Därför har vi tillsammans med maskinägarna utvecklat en rad tjänster som gör maskinägandet både tryggt och lönsamt, förklarar Ulf Nilsson, global eftermarknadschef på Komatsu Forest.
Grunden för lönsamhet är fakta om hur vardagen ser ut och hur maskinerna presterar. Komatsu Forest arbetar långsiktigt för att erhålla en faktabaserad och systematisk uppföljning av varje enskild maskins prestanda.
I MaxiXplorer maskinstyrning samlas in en stor mängd information inom olika huvudgrupper: produktion, drift, maskinstatus samt larm/händelser. Den informationen är grunden för ett antal tjänster och verktyg som vidareutvecklar och visualiserar informationen.
MaxiFleet är ett webbaserat verktyg som presenterar och analyserar maskin- och produktionsinformation. Det ger utomordentliga möjligheter att samordna exempelvis service om man äger flera maskiner. I MaxiFleet presenteras kartor, maskinanalyser, olika rapporter och administrativa program. Det finns möjlighet till fjärruppkoppling och att kommunicera via modem (3G, LTD) eller off-line sync. WLAN.
ProAct 2.0 är ett nytt förebyggande servicekoncept till en fast kostnad som utgår från maskindriftstimmar. I avtalet om ProAct ingår en förebyggande inspektion som är anpassad till respektive maskinmodell. Den inspektionen ska varna för eventuella förslitningar och på så sätt undvika oplanerade driftstopp. Inom ProAct ryms även förslag på fältlager av reservdelar nära maskinen. Driftkritiska komponenter som föraren kan byta själv ska finnas vid maskinen. Lagret skräddarsys tillsammans med maskinägaren.
ProSelect är namnet för originalreservdelar, tillbehör, förbrukningsartiklar men också för vårt sortiment av profilkläder och PR-produkter. Allt inom ProSelect är noga utvalt och utprovat speciellt för Komatsu-maskiner. Att använda original reservdelar borgar för kvalitet och god maskinprestanda. Under Komatsu Days visas hur logistiken är uppbyggd kring snabb leverans av reservdelar från centrallagret vid Arlanda och ut i världen.
Vi kan även erbjuda skräddarsydda utbildningar som optimerar maskin- och förarprestation. Vid köp av en maskin ingår en grundutbildning. Dessutom erbjuds maskin- och metodutbildningar med en erfaren instruktör. De avancerade administrativa programmen som MaxiXplorer och MaxiFleet ingår också i utbildningen. I många av kurserna används simulator och filmsekvenser för att visualisera.
– Vi tycker att det är viktigt att ha en nära och lyhörd relation till våra kunder. Att utifrån våra kunders verkliga behov och den kunskap och fakta som våra IT-system ger, skapa ett mervärde för maskinägarna. Vårt mål är att göra användarnas vardag så problemfri och lönsam som möjligt. Vi har samlat våra tjänster under namnet Customer Care, som är ett löfte om att kunden ska få stor del av nyttan av våra satsningar inom forskning, utveckling, service, support, logistik och tjänster, berättar Ulf Nilsson.
Ett nytt programpaket för ett lönsamt maskinägande
Nyhet
maj 27, 2016
Ett långsiktigt lönsamt maskinägande är i allt högre grad förknippat med att kunna förutsäga den totala ägarkostnaden. Därför har många maskinägare ett behov av ytterligare administrativa verktyg som kan skapa kontroll över drift och produktion.